Startsida

Betalning och leverans

1. Betalning

1.1 Fello erbjuder två olika betalningsalternativ för att du ska kunna välja det som passar dig bäst, faktura- och kortbetalning.

Det betyder:

Du kan välja att betala med kort eller genom faktura.

2. Fakturabetalning

2.1 Om du väljer betalning mot faktura görs en kreditupplysning.

2.2 Fakturan skickas ut en gång per månad. Det belopp som du ska betala anges på fakturan och du betalar den fasta abonnemangsavgiften för innevarande månad. Avgifter som inte ingår i den fasta abonnemangsavgiften faktureras i efterskott. Observera att första fakturan kan innehålla mer än en månads abonnemangsavgift beroende på när du aktiverat ditt abonnemang. Fakturan förfaller till betalning den dag som anges på fakturan.

Det betyder:

Vid fakturabetalning gör vi en kreditupplysning på dig. Olika avgifter faktureras vid olika tillfällen i månaden. Sista dag för att betala står på fakturan.

3. E-postfaktura

3.1 Fakturan skickas kostnadsfritt (0kr) till den e-postadress du angett vid beställningstillfället. Du kan betala din faktura med Swish om du får fakturan till din e-post. Länken för swishbetalning finns i mailet.

Det betyder:

Vi skickar e-postfakturor gratis. Se till att ange rätt e-post. Har du e-post som avisering kan du betala med Swish.

4. Pappersfaktura

4.1 Väljer du att få din faktura som pappersfaktura hemskickat tillkommer en faktureringsavgift på 29kr.

Det betyder:

Om du vill ha en pappersfaktura kostar det dig 29kr.

5. E-faktura

5.1 E-faktura tecknar du själv genom din internetbank utan extra kostnad.

Det betyder:

Du får själv teckna e-faktura genom din internetbank.

6. Autogiro

6.1 Autogiro tecknar du själv genom din internetbank utan extra kostnad. Observera att det kan ta upp till fem arbetsdagar innan ditt autogiro aktiverats och att månadsfakturering kan ske under dessa dagar. Beloppet dras från ditt konto på förfallodagen. Misslyckas betalningen görs ytterligare ett försök, om dessa försök misslyckas skickas det en påminnelse med påminnelseavgift på 60kr till dig per post.

Det betyder:

Du får själv teckna autogiro. Det kan ta 5 dagar innan autogirot aktiveras – så håll koll på när pengarna dras. Vi tar ut en påminnelseavgift på 60 kr om månadskostnaden inte kan dras från ditt konto efter två försök.

7. Kortbetalning

7.1 Väljer du kontokortsbetalning via DIBS görs ingen kreditupplysning och du betalar din månadsavgift i förskott varje månad. Vid beställningstillfället reserveras en krona från ditt kort. Denna reservation släpps inom ett par bankdagar. Den första debiteringen sker dagen då abonnemanget aktiveras och avser avgifter de dagar i innevarande månad som abonnemanget är aktivt. De löpande betalningarna sker den 25:e varje månad. Betalningen sker i förskott.

7.2 Nekas den första betalningen sker ett nytt försök dagen efter, d.v.s. den 26:e, sedan ett försök den 27:e. Det sista försöket sker den 28:e. Har inte betalning kunnat genomföras under dessa fyra dagar stängs ditt abonnemang av för utgående trafik och du måste kontakta kundservice för att aktivera det igen. Under tiden som ditt abonnemang är avstängt betalar du din abonnemangsavgift som vanligt. Skulle det finnas obetalda avgifter som avser abonnemanget som inte har debiterats kan Fello komma att skicka en manuell faktura på detta belopp som betalas in till Fellos Bg-konto enligt uppgifter på fakturan. Väljer man att betala sitt abonnemang med kort är abonnemanget spärrat för trafik till och i utlandet samt för betalsamtal och övriga betaltjänster. 7.3 1.1 Vill du betala ditt abonnemang med kort men kunna använda trafik till och i utlandet ska du ta kontakt med Fello. Vi gör då en kreditupplysning på dig. Godkänns kreditupplysningen öppnar vi upp för trafik till och i utlandet och du behåller kort som betalningsmetod.

7.4 Fello uppfyller kraven för PCI DSS genom DIBS samt innehar ett ssl-certifikat.

Det betyder:

Vi gör ingen kreditupplysning på dig om du betalar med kort via DIBS. Du betalar i förskott varje månad. Om betalningen inte har gått igenom efter fyra försök så stängs abonnemanget av för utgående trafik – kontakta oss om det händer. Du kan betala med kort för ditt abonnemang och använda trafik till och i utlandet efter att vi gjort en godkänd kreditupplysning på dig.

8. Leverans och nummerflytt

8.1 Du har alltid fri frakt på din beställning vid levereras till din folkbokföringsadress. Önskar du få din leverans till annan adress skickar vi SIM-kortet med rekommenderad post och då tillkommer en leveransavgift på 75kr.  Har du valt att ditt abonnemang ska aktiveras direkt eller inom 15 dagar skickas ditt SIM-kort inom 5–10 arbetsdagar till din folkbokföringsadress.

8.2 Om nummerflytt (portering) beställts kan ytterligare leveransdagar tillkomma. Vid en begärd nummerflytt (portering) av ditt befintliga mobilnummer till Fello skickar vi ett SMS till dig när porteringen är godkänd och meddelar vilket datum ditt Fello-simkort aktiveras. Om nummerflytten nekas av din nuvarande operatör kontaktar vi dig och meddelar vad som orsakade att nummerflytten nekades så du kan ta kontakt med din nuvarande operatör. Vid eventuella förseningar med din leverans meddelar vi dig per e-post eller sms. Fram till dess att nummerflytten har skett kan Fello erbjuda dig ett tillfälligt telefonnummer (om du begär detta).

8.2.1 Nummerflytt innebär oftast att ditt abonnemang hos din tidigare operatör avslutas. Nummerflytten kan innebära att du behöver betala avgifter eller kostnader till den tidigare operatören, t.ex. om bindningstid återstår. Det är din uppgift att undersöka vilka villkor som gäller vid Nummerflytt från den tidigare operatören. Fello tar inget ansvar för eventuella avgifter eller kostnader. Fello kan inte garantera att Nummerflytten lyckas. Fello kan avsluta Abonnemanget och Avtalet om Nummeflytten misslyckas och Fello inte får tag på dig, eller om Nummerflytten misslyckas trots upprepade försök.

8.3 Har du valt ett aktiveringsdatum mer än 15 dagar fram i tiden skickas ditt SIM-kort ca 10 dagar före aktiveringsdatumet.

8.4 Fello erbjuder abonnemang och tjänster till privatpersoner över 18 år och som är folkbokförda i Sverige.

Det betyder:

Du har fri frakt på din beställning vid leverans till din folkbokföringsadress. Leverans till annan adress kostar 75kr. Beställningen levereras vanligen inom 5–10 dagar. Om du begär nummerflytt eller ett aktiveringsdatum mer än 15 dagar framåt i tiden tillkommer leveransdagar.

9. Ångerrätt

9.1 Om du köpt en produkt eller ett abonnemang från Fello på annat sätt än i butik, t.ex. på internet eller över telefon, har du rätt att ångra ditt köp.

Det betyder:

Om du har köpt en produkt eller ett abonnemang på internet eller över telefon så kan du ångra ditt köp.

10. ÅNGERRÄTT Vid köp av abonnemang

10.1 Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar räknat från dagen då avtalet med Fello ingicks (vanligtvis den dag du köpte abonnemanget). SIM-kort, koder och annan dokumentation som du mottagit från Fello ska skickas tillbaka till Fello. Du betalar för returfrakten och är ansvarig för att försändelsen kommer fram till Fello. Har du betalat något i förskott, innan du ångrar dig, kommer Fello att återbetala samma summa. Återbetalning sker inom 14 dagar räknat från den dag Fello tog emot returen.

10.2 Har du börjat använda abonnemanget innan du ångrar dig kommer Fello att ta betalt för den användningen.

Det betyder:

Du kan ångra ditt köp 14 dagar från att du köpte abonnemanget. Har du betalat något så får du tillbaka pengarna. Om du ångrar ditt köp ska du betala för det du har använt och skicka tillbaka allt du har fått. Du står själv för returfrakten.

11. ÅNGERRÄTT Vid köp av hårdvara (t.ex. en telefon)

11.1 Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar räknat från dagen då du tog emot varan. De varor du köpt ska då returneras till Fello. Du betalar för returfrakten och är ansvarig för att varan kommer fram till Fello oskadd.

11.2 Har du betalat något för varan, innan du ångrar dig, kommer Fello att återbetala samma summa. Återbetalning sker inom 14 dagar räknat från den dag Fello tog emot varan. Varan ska returneras med samtliga tillbehör, förpackning, manualer etc. 11.3 Du får testa varan i syfte att utvärdera om du vill behålla den eller ej, innan du ångrar dig. Om användningen skadar varan eller går utöver vad som är nödvändigt för att utvärdera ditt köp har Fello rätt att ta betalt för eventuell värdeminskning.

Det betyder:

Du kan ångra köpet 14 dagar från att du tog emot varan. Har du betalat något så får du tillbaka pengarna. Om du ångrar ditt köp ska du skicka tillbaka allt du har fått. Du står själv för returfrakten och att varan kommer till Fello oskadd. Om du testar varan och den skadas så kan du behöva betala för värdeminskningen.

12. Så här ångrar du ditt köp

12.1 Om ditt abonnemang inte är aktiverat behöver du kontakta oss för att ångra ditt köp. Om ditt abonnemang är aktivt kan du enkelt avsluta det själv på Mina sidor. Vi följer alltid grundregeln om 14 dagars ångerrätt när det gäller distanshandel och köp utanför affärslokaler. Men hos Fello har du inte någon bindningstid eller uppsägningstid! Du stannar hos Fello för att du vill, inte för att du måste. Så du kan när som helst avsluta ditt abonnemang på Mina Sidor.

Det betyder:

Kontakta oss för att ångra ditt köp om ditt abonnemang inte är aktiverat, eller avsluta det själv på Mina sidor om det är aktivt.

13. Garanti och reklamation

13.1 Är den vara du köpt defekt eller föreligger något annat fel är det viktigt att du meddelar Fello detta, d.v.s. att du reklamerar felet. Reklamation ska ske inom skälig tid räknat från när du upptäckte, eller rimligen borde ha upptäckt, felet. Rätten att reklamera förfaller 3 år efter att du tagit emot varan.

13.2 Utöver reklamationsrätten omfattas varan av garanti. Fello följer de villkor som gäller för respektive tillverkares garanti (t.ex. Apples garantivillkor om du köpt en iPhone). Villkoren för garanti följer av den garantisedel som följer med varan. För att kunna använda dig av garantin är det viktigt att du sparar garantisedeln. 13.3 1.1 Om du använder dig av garantin eller reklamerar din vara och det, efter undersökning av produkten, visar sig att felet inte omfattas av garantin eller reklamationsrätten så har Fello rätt att ta betalt för felsökningen. Felsökningsavgiften uppgår till 420 kronor, men kan komma att justeras i framtiden. Om så sker kommer Fello att meddela dig detta.

Det betyder:

Om något är fel – hör av dig till oss när du upptäcker felet. Varan du har köpt omfattas av garanti och för att använda den måste du spara garantisedeln som följer med varan. Om det visar sig att felet inte omfattas av garantin så får vi ta betalt för felsökningen. Då säger vi till.

Varför Fello?

Det spelar egentligen ingen roll vad vi säger, det är våra fellos du ska lyssna på. Därför finns vi att recensera på Trustpilot.

Se alla omdömen

Fello logo

Fello en del av Telia Sverige AB. Johan Willins gata 6, 416 64 Göteborg

© Telia Sverige AB 556430 - 0142